aca ne?

cikgu mule berceloteh..cot..cet..cot..cet..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Saturday, October 29, 2011

me in silent mode dan petua untuk si hilang suara


"Bismillahirrahmanirrahim"
"In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful"

Assalamualaikum semua. di hari sabtu yang damai dengan hujan tak menentu ini maka genaplah 4 hari saye tidak mempunyai suara..hur3..dalam pada yang sama laptop dan handphone w890i saje yang bertindak sebagai medium komunikasi sepenuh masa saye..kesian3..

mengapa tiada suara? haa..sebenarnya saye sendiri pun tak tau kenapa..mungkin Allah nak suruh rase macam mane perasaan orang bisu..atau pun Allah nak bagi suare saye rehat beberapa hari kott..(tu lah, asyik bercakap je kejenye..hee) ape2 pun, kita haruslah berfikiran positif okeh.. ^__^

tapi mungkin juga kerana kerap minum ais! (tak mungkin..tak mungkin) mungkin juga keran cuaca terlalu panas ! (ermm..boleh juga) atau mungkin kerana berjangkit! (ehh..xde suare boleh plak berjangkit ng orang kan..dush~!)

dan..dan..dalam masa 3 hari ni juga saya dah mula mengamalkan petua-petua tradisional..har3... unbelievable! walau bagaimanapun, penyakit sakit tekak dan hilang suara ni memang kerap terjadi pada diri saye..seingatnya dari darjah 5 kot..yeah..~ darjah 5 sebab saye kene ejek kaw2 ngan abang2 kat kampung..cess..tidak mahu ingat itu lagi..-__-

JOM TENGOK APA PETUA YANG SAYA AMALKAN NI..(^__^)

1. ASAM JAWA (pulihkan suara serak) -petua dari nenek aishah..nenek cantik saya-
 apa yang anda perlu hanyalah membersihkan sedikit asam jawe tu (kalau yang dalam peket) kemudian, ramaskan bersma air suam..kalau nak manis sikit, letak lah sikit gula batu tak pun letak madu..ha..madu kan penawar banyak penyakit..


               
air asam jawa
                   

gula batu


tapi orang cakap minum air asam jawe ni pun boleh untuk dapatkan suare yang merdu..wee.. (muke berseri-seri..) pasni kalau suare saye terlebih merdu tu..dah boleh jeles dah..hehe..

2. KEMBANG SEMANGKUK (sakit tekak) -petua dari farahana..artis universiti saye..ngee-
ha..yang ni memang mangkuk semangkuknya.. amik air panas.letak dalam mangkuk..sebab name biji ni kembang seMANGKUK kan..kalau xmangkuk, cawan pun boleh..kemudian masukan kembang semangkuk tu sebiji atau 2 atau nak extra, letak la 9 biji pun..hehe..selepas itu,  biarkan kembang semangkuk tu semalaman.(errmm..saye tak tunggu pun sampai semalaman, lepas kembang tu terus je minum). nanti bila dah kembang biji kembang semamngkuk tu, boleh la minum airnya.. kalau nak manis sikit, campur la dengan gula batu atau madu jugak.. tapi gula pasir tak digalakkan, sebabnya ape ye? saye pun tak tau..huhu..


kembang semangkuk yang asli
kembang semangkuk yang sudah kembang
          

3. KAPUR SIREH (batuk)-yang ini pula petua dari big bro saya a.ka. inche scapex
katenye letakan sedikit kapur sireh di dalam magkuk, kemudian perahkan sedikit limau niis..gaulkan kedua2 ramuan dan sapukan di bahagian leher or tekak..(tekak kat dalam kan..huhu)..InsyaAllah..ok..

kapur sireh


Disini saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih saya pada dua orang insan yang membelikan saya segala keperluan petua2 ini..sepeket strepsils, sepeket asam jawa, sepeket gula batu dan sepeket kembang semangkuk dari TMA..2 jam kemudian datang pula sepeket lagi asam jawa, seketul gula batu, seplastik kembang semangkuk (memang banyak kot) , sebekas kapur sireh, dan seplastik juga limau kasturi dari encik scapex..huhu..tq ika sbb temankan cik scapex dan tunjuk jalan..wink

Terima kasih jga pada rumate2 saya yang terpaksa membaca segala isi hati saya sama ada di laptop, di kertas atau di phone.haha..kelakar sungguh la lemon, rina and mak ni..tak lupa juga pada nenek saye, fara dan mak encik scapex..juga ibu bapa saya yang mendoakan kesejahteraan saye..^__^

semoga pulihlah suara ku ini ya Allah..amiinn.


suare cuti! sila jangan call..tq



No comments:

Post a Comment

pot..pet..pot..pet disini